Hoe kan de klanttevredenheid omhoog ? De beoordeling van klanttevredenheid is een belangrijke graadmeter om de kwaliteit van de dienstverlening te beoordelen. De tevredenheid van jouw klanten valt of staat met heldere communicatie en goede dienstverlening. Hieronder, tips voor het verbeteren van klanttevredenheid.
Verplaats je in de klant
Streef altijd naar een hogere klanttevredenheid door je te verplaatsen in de reiziger. Soms blijven pijnpunten onderbelicht, omdat je zelf niet door hebt dat ze vervelend zijn, of omdat je denkt dat het duidelijk is wat je communiceert.
Luister naar feedback
Sta open voor feedback van de reiziger. Luister naar de klant, reageer op de reiziger en verwerk de feedback in de bedrijfsvoering
Bereikbaar zijn
Persoonlijk contact wordt gewaardeerd. Achter de schermen kan het nog zo goed geregeld zijn, als je niet bereikbaar bent, wanneer reizigers je nodig hebben, komt dit de klanttevredenheid niet ten goede.
Reageer snel
Leg de nadruk dus niet alleen op de kwaliteit van je reacties, maar ook op de snelheid ervan. Een snelle reactietijd is cruciaal voor een hoge klanttevredenheid.
Wees eerlijk
Lukt het ondanks alle inspanning niet om op tijd te komen? Draai er niet omheen. Meld dit tijdig bij de reiziger, deze zal er begrip voor hebben.
Een klacht is een kans
Luister naar de reiziger en denk mee in oplossingen. Als reizigers het gevoel hebben dat ze ertoe doen en jij echt je best doet om hen zo goed mogelijk te helpen dan zal dit een grote invloed hebben op de klanttevredenheid.
Tevreden chauffeurs
Als de betrokken chauffeurs tevreden zijn met wat ze doen, tonen ze dit naar de reizigers. Dit komt de dienstverlening ten goede en zij zorgen ervoor dat de reiziger tevreden is. Vraag chauffeurs naar ervaringen en verbeterpunten.
Iedereen op de hoogte
Zorg dat alle betrokken medewerkers gezamenlijk werken aan het verhogen van het klanttevredenheidscijfer. Deel verkregen inzichten met elkaar in een nieuwsbrief of groepsapp.
Samenwerken
Het tevreden houden van reizigers hangt niet alleen af van de kwaliteit van de chauffeur, maar ook van de andere functies binnen de organisatie. Stel jezelf regelmatig vragen als: “zijn we wel zo goed bereikbaar?” of “rijden we wel op tijd?“
Meet en verbeter
Er is niets ter wereld dat niet beter gedaan had kunnen worden. Er is altijd ruimte voor verbetering. Door KPI’s op te stellen worden de inspanningen om de klanttevredenheid te verhogen meetbaar. Analyseer afwijkingen of koppel feedback aan uitgevoerde ritten om gedetailleerd met het knelpunt aan de slag te gaan.
Krijg inzicht in klanttevredenheid
Je hebt inzicht in de klanttevredenheid en de behoefte van reizigers nodig, zodat je de tevredenheid van je reizigers kunt verhogen. Achterhaal of je reizigers tevreden zijn. Waarover zijn reizigers tevreden en waarover minder tevreden? Wat zijn de behoeftes van je klanten? Door onderzoek te doen krijg je antwoord op al deze vragen en kun je gericht aan de slag om je klanttevredenheid te verhogen.
Tips voor verbeteren van klantentevredenheid
Bovenstaande tips zijn erop gericht om je op weg te helpen. Deze lijst is niet alles omvattend. Neem contact op voor een advies op maat. Heb jij de ultieme tip waardoor de klanttevredenheid wordt verbeterd? Stuur ons een bericht, je melding wordt zeer gewaardeerd.